Fatehpur Sikri!

11 november 2013 - Fatehpur Sikri, India

Namaste allemaal,

Vandaag lekker blijven liggen omdat ik toch alleen naar Fatehpur Sikri wilde. Toch nog om 7 uur wakker, maar kunnen rekken tot 8 uur. Lekker ontbeten en de fietsriksja gepakt naar het busstation. De bus was volgepakt met mensen maar omdat ik vroeg was kon ik lekker zitten.

En wat een fantastisch rit was dat zeg! We gingen binnendoor, dus een keer geen snelweg. Prachtig om eens echt India te zien ipv alleen maar de stad. De vrouwen op het land de mannen niks doen...typisch! Ik zag de vrouwen allemaal koeienstront verzamelen en er letterlijk koeienvlaaien van maken, deze leggen ze te drogen en kunnen ze gebruiken om op te koken bijvoorbeeld en natuurlijk om te verkopen! Het land werd bewerkt met ouderwets koe en wagen en met schoffels en harken...zo mooi! Het land lag er zo mooi bij tussen alle rieten hutjes....ik wilde er foto`s van maken maar de bussen hier rijden zo achtelijk had dat dat echt niet lukt. Door de kleine stadjes heen rijden zie je ze met de hand garen spinnen, metaal bewerken, potten bakken noem het maar op en allemaal handwerk!!! Zo vreselijk mooi was dat! En weer niet hoeven betalen, snap daar echt geen reet van maar ja....beter!

Na dik een uur aangekomen op de plek van bestemming en de moskee springt er meteen uit, dat ding is echt huge!! Torent boven alles uit! Ik stap uit en wordt meteen belaagt door mensen die je guide willen zijn. Ik kies uiteindelijk een jongen die er goed uitziet en goed engels spreekt. Hij neemt me mee op een short cut naar de moskee....en klim niet te kort!!! Tussen allemaal huisje door, smalle straatjes en weer denk ik....nu gaat het komen, nu gaan ze me bespringen! Maar nee natuurlijk niet, dat moet ik echt gaan los laten.

We komen eindelijk boven met me tong op me knieen en hij natuurlijk zo fit als een hoentje. Ik kom even bij op de trap voor de moskee en lat het uitzicht over de stad even op me inwerken, het is bloedheet buiten en er lopen Indiers moet mutsen, handschoenen en winter jassen aan....voor hun is het winter! We lopen de 52 trappen op en weer moet ik ff bijkomen...echt geen conditie. Ik trek me schoenen uit en moet ze achter laten bij een mannetje. Bij binnenkomst vertelt hij me dat deze moskee gebouwd is door Akbar, de grootste moslim koning die heeft bestaan. Hij heeft hem laten bouwen, omdat een wijs man hem voorspelt heeft dat er een zoon zou komen voor hem. Akbar was getrouwd met 3 verschillende vrouwen, een moslim, een hindu en een christen. Zijn hindu vrouw baarde hem inderdaad kort daarna een zoon en en ter eren van dat liet hij de moskee (Fatehpur) bouwen en later ook de stad (Sikri). De moskee is nog steeds vol in gebruikt, maar de stad werd verlaten kort na Akbar zijn dood omdat de stad een probleem had om aan water te komen.

Hij verteld me dat ik een kleedje moet kopen van 500 roepie, daarbij krijg ik ook een draadje die ik moet binden binnen in de tombe en daar 3 wensen mag doen, voor iedere wens moet ik een knoopje maken....ik voel dat het een ripoff is maar ach, de entree was gratis. Ik koop een oranje kleedje bij hem, de goedkoopste natuurlijk en we lopen naar de tombe. Eerst je handen wassen anders mag je er niet in. Ik pak me kleedje en loop naar binnen. Het kleedje moet je over de tombe heen leggen en daarna de bloemen er over heen strooien die ook in je zakje zitten, het is zo druk ik krijg niet eens de tijd om er even een foto van te maken....er ligt al een ander kleedje overheen. Ik loop naar 1 van de ramen en knoop me touwtje er om heen, maak 3 wensen en bij iedere wens maak ik een knoopje. Gegarandeerd komen ze uit zegt hij...ben benieuwd!!

Na nog een beetje rond gelopen te hebben rook ik nog een peukje met de gids die met me wil trouwen. Hij vraagt me me emailadres zodat hij me sexy foto`s kan sturen, ik geef hem me emailadres (niet me echte natuurlijk) en zeg hem dat ik pas weer internet heb als ik thuis ben. Ik betaal hem en hij zet me af bij de stad, hier moet je betalen en mag hij me dus niet rondleiden. Ook hier wordt je weer belaagt door tourguides, maar ik heb al genoeg geld uitgegeven in de moskee dus ik doe dit zelf wel.

De stad is prachtig, zo goed bewaard gebleven. Hij liet voor iedere vrouw een paleis bouwen, de een nog mooier dan de ander. In die tijd waren er geen rechters en liet hij olifanten beslissen of iemand schuldig was, want de olifant zou dat wel weten.... Als iemand schuldig werd bevonden door de olifant werd hij platgestampt en anders draaide de olifant zich van de verdachte af. Hij liet zelf een monument bouwen toen zij favoriete olifanten het loodje legde.

Het is prachtig, maar de mensen laten me niet met rust, aanraken, foto`s maken en zelfs baby`s worden in me handen gedrukt....ik voel me net de paus. Ik ben bekaf! Ik wilde nog even over de bazaar lopen, maar dat heb ik heel slim maar niet gedaan. Het is niet het weer of het site seeing wat zo vreselijk vermoeid, maar het zijn echt de mensen...hier ben ik de atractie...ik heb natuurlijk zo een bleke huid, dat vinden ze prachtig!

Ik neem de benen en spring op de bus terug naar Agra, pffff doodop! Na een dik uur weer terug te zijn in Agra, pak ik daar een motorriksja en die kerel wil ik echt zijn nek omdraaien. Ik zeg tegen hem dat ik naar het hotel wil en hij wilt me alleen naar de shops brengen, ik wordt kortaf met hem en zelfs dat helpt niet. Uiteindelijk zeg ik boos tegen hem dat ik naar het hotel wel en dat ik klaar ben met kijken of anders spring ik eruit en zoek ik een andere helikopter....hij houd hierdoor zijn bek...we komen aan ik druk hem 50 roepies in zijn handen en loop naar binnen. Pffff rust! Maar nu moet ik nog naar me volgende hotel.

Het is ondertussen 16 uur als ik aankom en heb na vannochtend niks meer gegeten, ik moet echt eerst even bijkomen voordat ik ga en die vervelende riksja meneer blijft buiten staan... Ik haal me tas uit het kamertje en zie Rob zitten die ik de afgelopen 2 dagen vaker gesproken heb....weet je wat ik blijf hier lekker wat eten en kan zo even bijkomen van vandaag. Hij kijkt me aan en zegt....he girl, don`t mean to be rude, but you look like shit!!! Hahahaha ik laat een traantje en hij weet niet zo goed wat hij ermee moet, maar het is al over. Het eten doet zoveel goed en ik ben klaar voor het laatste stukje van vandaag.

Ik pak een andere riksja en hij zegt, weet je zeker dat je daar heen wilt...hoezo zeg ik.....you`lle see! We komen aan en er wordt me over een pleurisherrie gedraaid niet te kort! Op standje ontploffende trommelvliezen. Gelukkig valt het op me kamer wel mee. Ik check me in pak me spullen en en naar het dakterras, waar het prachtige uitzicht op de Taj Mahal moet zijn...ik kom aan...ik zie hem en WAUW me hart slaat een rondje over en het kippenvel staat dik op me hele lijf!!! Mega groot en zo dichtbij!! Prachtig!! Ik ontmoet een meisje hier die ook morgen naar de Taj Mahal gaat en we spreken af om samen te gaan. Om 6 uur vertrekken we hier voor de zonsopgang te zien bij de Taj.

Ik kan nu wat foto`s oploaden want de wifi hier is goed, maar het zijn er zoveel dat ik nog steeds niet helemaal bij ben....probeer dat zo snel mogelijk te doen!!

Voor nu slaap lekker en morgen naar de Taj Mahal!!! WHOEHOE!!

Veuvje

1. Mammie:
    11 november 2013
    Nou je hebt je dagje wel hè
    Ik ben wel blij dat jullie samen gaan morgen
    Ga een keer lekker op tijd proberen te slapen haha ja dat zegt je toch nog wel ongeruste moeder
    Xxxxx en tot horens pootjes van de katties
  2. Hanne:
    11 november 2013
    Oh schattie toch, wat een dag! Kan me voorstellen dat het vermoeiend is, om zo'n attractie te zijn. Maar ik moet er ook wel een beetje om lachen, die baby's die in he armen worden gedrukt!

Ik ben heel benieuwd naar de foto's!
    Dikke kus
  3. Sonja:
    11 november 2013
    Ik snap wel dat je kapot bent aan het einde v.d dag...jeetje wat een indrukken, ontmoetingen en belevenissen!
    Zal morgen wel behoorlijk indrukwekkend zijn..de Taj Mahal bij zonsopgang!!
    Enneh.. bedankt voor het dagelijkse momentje wegdromen naar India!!
  4. Yvonne:
    12 november 2013
    Hi Vievje! Wauw, wat een reis zeg! Geniet, geniet, geniet! En ik geniet met je mee door al je leuke reisverhalen!
    Groetjes, Yvonne X
  5. Frank:
    12 november 2013
    Hoi Vivian,

Mooie foto's en leuke reisverhalen. Een mooie route die je volgt door Noord India. Als ik je verhaal zo lees, is er weinig veranderd in India, tenminste hoe de bevolking met toeristen omgaat. Nog steeds nieuwsgierig, kijkend, vragen. Net als toen ik daar was, heel lang geleden.

Ik hoop dat je kunt genieten van het lekkere Indiase eten. Ik vond de masala dosa altijd erg lekker.

Veel plezier en een goede reis.
    Frank
  6. Ellen:
    13 november 2013
    Geweldig meid.. Ja die hoeveelheid indrukken die je meemaakt, daar wordt je moe van. Maar het is ook wel fantastisch dat je dit allemaal meemaakt. Fijne tijd nog.