Laatse dag Agra en opweg naar Jaipur!

12 november 2013 - Agra, India

Namaste allemaal,

Vandaag was het zover...al 3 nachten in Agra en de Taj Mahal alleen maar van veraf gezien. Het was erg vroeg vanochtend en omdat er een feest was van de moslims, met een hoop tering herrie dat doorging tot een uur of 4 heb ik niet heel veel geslapen. Maar met frisse moed ontmoet ik Yvette voor de deur van het hotel. We lopen samen naar de east gate, omdat ik nog een kaartje moet kopen, dit was om 6 uur. Ik koop me kaartje en om 6.40 gaat de deur open, niet echt een sunrise dus. Maar omdat het zo vroeg is is het nog niet heel druk en hebben we alle tijd en rust om normaal rond te lopen en foto`s te maken.

Wat een bizar gevoel, hier is het dan, eindelijk zie je het met echt ogen en niet via een tvscherm....het is prachtig, hoe de zon erop schijnt, dat krijg je nooit mooi op de foto. De reflectie in het water, de illusie van de torens die scheef staan, eigenlijk alles. We maken wat foto`s en lopen door naar de tombe zelf. Hierbinnen mag je geen foto`s maken, wat ik snap maar zonde is want het schreeuwt om foto`s! Hier staan de 2 tombes van Sjan Jahan en Mutaz Mahal. Tenminste dit zijn kopieën, om grafrovers voor te zijn hebben ze stiekem de echte tombes onder de grond laten bouwen, maar dit zijn echt exacte kopieen. Met een prachtig scherm erom heen....werkelijk schitterend! De gebouwen er omheen zijn ook mooi, maar ook wordt er onderhoud gepleegd dus dat is een beetje jammer. Maar de Taj staat gewoon zijn mooie zelf te zijn. We schieten belachelijk veel foto`s en Yvette heeft een professionele camera bij zich dus die heeft echt mooie foto`s gemaakt.
Ik neem aan dat de meeste mensen het verhaal wel kennen van de Taj Mahal, het is een eer betoon aan de liefde voor Mutaz Mahal van Sjan Jahan. Toen zijn favoriete vrouw Mumtaz Mahal stort, die hem 13 kinderen gaf, was hij zo onttroostbaar dat hij besloot voor haar een monument te bouwen, om zijn liefde aan haar te tonen.....nou best aardig gelukt zou ik zeggen.

Na een 2,5 rondgelopen te hebben nemen we nog wat toeristen foto`s en heb nog voor Yvette gecoverd toen ze in de bosjes zat te pissen....zij heeft op de Taj gepist! Ach ja de honden zaten daar gewoon te schijten in de tuin....an publiek! We nemen afscheid van de Taj en lopen terug naar het hotel voor een ontbijt....kaas en tomaat gebakken ei met toast....heerlijk, had ook honger als een paard. We hebben nog even zitten kletsen, voordat ik moest gaan, want als het goed is zou Aslam me vandaag oppikken hier om te gaan site senen. En inderdaad ik lever me tas af, check uit en daar is hij dan. Ik moet nog even snel een telefoontje plegen naar me hotel voor vanavond, dat is laat kom. Dan gaan we ervoor.

We beginnen bij de Baby Taj (Itimad-du-Daulah), een stuk kleiner, een stuk rustig en 200 jaar ouder. Fijn om even ergens rustig aan te kunnen doen en rustig foto`s te kunnen maken. Het is een tombe gemaakt voor de grootouders van Sjan Jahan, hier heeft hij ook zijn inspiratie vandaan voor de echte Taj. Hierna is het tijd voor een moskee Chini-ka-Rauza uit de 16de eeuw, hij ligt zo verscholen, dat ik hem zelf waarschijnlijk nooit gevonden zo hebben...door al het gekke verkeer heen en over de brug van de andere heilige rivier de Jamuna heen, neemt hij me mee naar een klein dorpje en naar het Mehtab Bagh park, voor een prachtig uitzicht op de achterkant van de Taj....zo mooi. Maar het jammere is dat door de vervuiling van de lucht hier alles redelijk helder lijkt, totdat je er een foto van maakt, zo vaag.
Na een poosje in het park gezeten te hebben, zijn we naar een pasjima zaak geweest....ja weer....wel een andere maar ik heb er niks gekocht, hierna wilde ik nog even naar een marmershop, was toch wel benieuwd hoe dat precies werkte en daar heb ik wel iets gekocht, ik hoop dat het heel blijft. Ze hebben het goed ingepakt, dus hopelijk doet het de truc!

Op naar het hotel, het is pas 13 uur maar het voelt alsof ik er al een hele dag op heb zitten. Het me tassen meegenomen naar het dakterras, waar ik bij wat mensen aan schuif die ook zitten te wachten op hun trein. Een meisje heeft een origineel Indiaas instrument hier gekocht wat super vet klinkt. Ik vind het wel echt bizar dat je al je troep mee zeult en dan ook nog eens 2 instrumenten (ze had ook nog een jukelelee-banjo) Ongelofelijk.

Vanavond om 19.35 de trein, als hij optijd vertrekt en Aslam komt me om 18.15 halen zodat ik hopelijk optijd op het treinstation ben ivm al het verkeer. Nu nog even lekker chillen hier, proberen me foto`s bij te werken, dat scheelt weer voor straks!
De foto`s is niet meer gelukt omdat het internet eruit lag vanmiddag dus zodra ik weer een kans heb doe ik ze verder bijwerken.

Om 18.15 komt Aslam me ophalen om me te droppen bij het treinstation en daar kom ik erachter dat me trein uiteindelijk 3 uur vertraagt is dus dat betekent wachten. Het is super druk op het station, maar ik hoef me gelukkig geen moment te vervelen. Ik maak praatjes met iedereen totdat me trein op het laatste moment veranderd van platform. Op dat moment sta ik te praten met iemand uit Zuid Korea en hij merkt het op. We nemen afscheid en ik race naar platform 2, hier staat de trein al te wachten en ik vraag iemand hoe of wat. Hij laat me me plekje zien, maar de mensen die er al zitten kijken me raar aan....ik laat ze me voucher zien en blijkt dat ik in de verkeerde trein zit, ik spring eruit met al me bepakking voordat de trein begint te rijden...wat een poeha die treinen zeg...ik kon er echt even rustig inkomen de eerste keer...nu is het een ander verhaal. De trein komt eraan roepen ze om, maar ik wordt alleen maar zenuwachtiger....pfffff. Misschien komt dat ook omdat ik bekaf ben, ik stond er vanochtend al vroeg naast en ondertussen is het 22,15. De trein komt er uiteindelijk aanrollen en ik vind na 10 minuten lopen me rijtuig. Deze is zo ver van het station af dat er geen platform meer is en ik de trein in moet klimmen met al me bepakking. Ik vind me slaapplek en gooi me spullen  er neer. Ondanks dathet dezelfde klasse is als de vorige keer ziet het er heel anders uit en ik ben niet alleen. Het duurt zo een 3 a 4 uur naar Jaipur, maar omdat het zo laat is en er niks wordt omgeroepen lig ik te draaien en te keren op me korte bankje (vanwege al me bagage heb ik zelf 0 ruimte om te liggen) en slaap misschien alles bij elkaar een uurtje. Ik besluit eindelijk om maar op te staan, me spullen te pakken en zittend te wachten. Nog even naarhet toilet....een Indias toilet, ben ik even blij met me weemate! Ik sta veel te vroeg helemaal klaar om uit te trein te springen, maar en helemaal op van de dag....hopelijk vind ik snel een riksja die me naar me bedje kan brengen. De trein stopt en ik spring eruit....op naar de exit, waar ik aangesproken wordt door Ohm, die meteen me accent herkent als Nederlands, hij brengt me naar me hotel en ik spreek af om hem morgen om 11 uur weer te meten voor de site seeing. Leuke aardig jonge jongen, ach waarom niet!

Hij wacht nog even of alles goed gaat in het hotel en ik vertel hem dat hij kan gaan. De jongen achter de receptie schrikt wakker en na alle formaliteiten laat hij me mijn kamer binnen....eindelijk een bedje....ik rook nog een sigaretje en om half 4 `s nachts kan ik dan eindelijk slapen!! Morgen door Jaipur heen met Ohm....top...maar nu eerst een paar uurtjes slapen!

Ik wil trouwens nog even zeggen dat ik het echt super leuk vind dat jullie reacties achter laten, dan weet ik dat het gelezen wordt, zelfs door mensen die ik niet had verwacht! Dat geeft me echt een goed gevoel dus dank jullie wel!!! (o:

Tot de volgende keer!!

Veuvje

Foto’s

2 Reacties

  1. Mammie:
    13 november 2013
    Haha nou ben blij weer wat te lezen had toch wel even de kriebels en ja hoor ik zie dat van alle kanten van het land berichtjes geschreven worden echt super maar je schrijft ook weer super echt gaaf om te lezen xxxx
  2. Hanne:
    13 november 2013
    Hahaha best aardig gelukt! Lolbroek! :-P
    Leuk om die foto vanaf het dakterras te krijgen, schattie! En dat filmpje, holy shit wat een herrie!
    Nou, hop snel door naar het volgende verhaal.
    Dikke kus