Bundi

16 november 2013 - Bundi, India

Namaste allemaal,

Na een druk nachtje met tyfusherrie, loop ik weer naar beneden voor de douche, er loopt iemand met me mee en zegt zo werkt het kijk....niet dus....ze laat al het warme water verdwijnen in een emmer. Ze gaat weg en ik besluit het warme water uit de emmer maar te gebruiken. Met een maatbeker was ik me haar en me lijf en sta te rillen tussendoor, ach ja welcome to India! Het ontbijt laat ik me helemaal volproppen, het was inclusief ontbijt hier, dus flink vreten want verder is het hotel niks waard.

Voordat ik naar buiten loop om Bundi te gaan verkennen, spreekt het oude mannetje me aan over de douche, lekker gedoucht? Ik zeg nee en hij zegt laat de sleutel maar hier dan laat ik er iemand naar kijken....no way! Ik vertel hem dat ik me eigen slot gebruik en de sleutel niet ga achterlaten. Ik vertrek toch vannacht uit dit hotel dus je doet het morgen maar, ik heb de douche niet meer nodig! Hij zegt prima en hij regelt een autoriksja voor me om me op te komen halen om 00.30 vanavond om me naar het treinstation in Bundi te brengen, helemaal goed, 150 roepies omdat het `s nachts is, ook prima als hij me maar op tijd erheen krijgt!

Op naar Bundi Palace, door alle smalle straatjes heen vind ik het uiteindelijk, betaal me kaartje en begin aan de klim omhoog, onderweg weer een goed excuus om te stoppen voor foto`s, want het uitzicht is fantastisch! Aangekomen bij het paleis, voornamelijk vervallen, loop ik er wat rond en vind er prachtige muurschilderingen. Er is geen bordje met info te vinden niks, maar het is een schande dat de tekeningen niet beter beschermen. In 2 kamers zijn alle muren en plafonds bewerkt, werkelijk prachtig, met goud, blauw alle kleuren die je kan voorstellen worden er verhalen afgebeeld van vroeger. Gevechten tussen olifanten wisselen zich af tussen gevechten tussen draken, hordes legers die optrekken en prachtige solo plaatje, je weet niet waar je kijken moet.

Hierna naar Chitrasala gelopen vlakbij Bundi Palace, nog verder omhoog! Het stikt hier van de apen en weer het uitzicht is prachtig. Ook hier weer veel muurschilderingen met de hoofd kleur blauw, prachtig, hier vertellen ze het verhaal van Krishna (dat vang ik op van een gids die daar een groep Amerikanen onder zijn hoede heeft) Ik kan vanaf hier nog naar het fort, maar het is 11.30 en 30 graden....ik sla over. Het is het dubbele klimmen op een steile glad grond en met deze temperaturen is dat echt niet gezond. Ik loop weer naar beneden en kom langs een koffie standje met een man die me heel vriendelijk geholpen heeft toe ik naar boven liep, dus besluit daar een lekker koude cola in de schaduw te drinken...heerlijk en echt goed koud! Hier trekken er allemaal apen langs me heen, vechtend met elkaar, wat een spektakel!

Nu opzoek naar de Steppwells, plekken waar vroeger het gemeenschap water werd opgeslagen. Voor het eerst struin ik zelf door een stadje heen en voel me prima op me gemak. Langs allemaal kraampjes spreekt een man me aan die heel goed Engels spreekt, we kletsen wat en hij nodigt me uit voor een kopje thee. We gaan zitten in een klein shopje en we drinken samen een kop thee en hebben het over India, er wordt me een beedie aangeboden....lekker, die heb ik hier al eens gehad, dat is een soort klein sigaretje maar dan een blad met tabak erin, super lekker en ruiken ook erg lekker, heb voor mezelf ook maar een pakje gekocht...30 beedies voor 15 rupee...stuk goedkoper als gewoon roken!

Na de kop thee verlaat ik hem en ga ik verder opzoek naar de Steppwells. Door de straatjes heen lopend vind ik ze op een gegeven moment op een druk marktplein. De toegang is gesloten, maar wordt voor me geopend door een klein oud mannetje. Ik neem wat foto`s loop een rondje en ga verder naar de volgende, de Queens Steppwell. Het mannetje wijst me de weg en warempel hij had gelijk. Prachtig versiert met olifanten en afbeeldingen van goden. Het kaartje wat ik hier moet kopen om binnen te komen geeft me ook toegang naar nog een andere plekje wat niet op me to do list stond, maar laat me er toch met autoriksja heen brengen. 1,5 km verder komen we aan bij een tempel met 84 pilaren, erg mooi om te zien en de zijkanten zijn weer versiert met olifanten en verhalen. De autoriksja zet me weer af op het plein waar hij me oppikt en ik loop langzaam terug naar me hotel.

Onderweg stop ik nog even voor lunch bij het Tom & Jerry restaurant, neem daar een bananen-choco lassie en een sandwich tomaat, kaas en ui....jammie!
Vanuit hier loop ik naar me hotel en kom langs een restaurant met gratis wifi, mooi! Ik ga terug naar het hotel, type me verhaaltjes en ga daar vanavond eten, het hotel gun ik niks meer. Veel te duur en niet eens aardig. Voordat ik nar binnen loop neem ik nog wat kiekjes van het man made meer wat hier voor de deur ligt Naval Sagar, prachtig, maar zo vervuild als de pest!

Vannacht dus om 2 uur de trein naar Udaipur, Bundi was echt heel leuk, die kleine stadjes zijn een stuk rustiger wandelen en ook niet zo pushie wat betreft spullen kopen en aan je willen zitten, heerlijke tijd gehad, maar nu weer op naar me volgende stop.

Tot de volgende keer!

Veuvje

1. Mammie:
    16 november 2013
    Was erg blij dat je dat restaurantje gevonden had nog lekker even geskypt echt heerlijk om je zo nu en dan even in levende lijve te zien en een hele goede trein rit hoop dat je kan slapen vannacht dikke kus je mams